انواع خدمات شرکت حسابداری
انجام کلیه خدمات  و حسابرسی مالیاتی
حسابداری دولتی چیست؟
تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟
حسابداری تعهدی چیست ؟
تبصره ماده ۱۰۰ مالیات چیست
چهارشنبه ۰۵ شهریور ۰۴

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی ( حسابداری بهای تمام شده) به عنوان یک ابزار بسیار مهم در صنعت های مختلف درنظر گرفته میشود. این نوع حسابداری باعث بهینه سازی ، کاهش هزینه و در نهایت سوآوری میشود. به عنوان مثال تعیین دقیق هزینه واقعی ، هزینه های استهلاک ، هزینه های حقوق و دستمزد و… در یک صنعت نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در مدیریت سیستم است.

هزینه واقعی به عنوان یک منبع ضروری برای مدیریت عمل می‌کند و مدیران را قادر می‌سازد تا هزینه واقعی محصولات را محاسبه کنند و بر مواد، نیروی کار و سایر هزینه‌های تولید کنترل داشته باشند. حسابداری صنعتی میتواند عامل بسیار موثری باشد.

مطالعه بیشتر : حسابداری بازرگانی

تعریف حسابداری صنعتی

حسابداران صنعتی شامل متخصصانی هست که هزینه ها را ارزیابی می کنند و راه حل هایی با هدف کاهش هزینه و افزایش سودآوری ارائه می دهند. از حسابدار صنعتی در بخش های مختلف از جمله  بهداشتی، ساخت و ساز و تولید استفاده می شود. این حسابداران اغلب با سایر متخصصان مالی و حسابداری و همچنین مدیران و ذینفعان کار می کنند.

برای درک بهتر مفهوم حسابداری صنعتی به مثال زیر توجه کنید.

در یک روز معین در یک مزرعه لبنی، فعالیت‌های مختلفی مانند تلقیح، زایش و آزمایش همزمان با تهیه و مصرف مواد متعدد انجام می‌شود. علاوه بر این، به پرسنل به طور منظم، ماهانه یا روزانه، غرامت پرداخت می شود.  آیا کل هزینه های انجام شده در ماه قبل سودآور بوده ؟ تنها راه برای اطمینان پیدا کردن استفاده از روش های حسابداری بهای تمام شده است.

عامل تمایز حسابداری دولتی‌ازحسابداری صنعتی

ممکن است در مورد ماهیت حسابداری صنعتی تعجب کنید. این نوع حسابداری به شکلی از حسابداری خصوصی اشاره دارد که در آن افراد در بخش حسابداری یک سازمان خاص استخدام می شوند. در مقابل، حسابداری عمومی شامل کار برای شرکتی است که خدماتی را به مشتریان ارائه می دهد که ممکن است شامل خدمات حسابرسی، مالیات یا مشاور مالی باشد.

اگرچه فرهنگ محل کار می تواند به طور قابل توجهی بین شرکت ها و سازمان ها  متفاوت باشد، حسابداری صنعتی معمولاً به عنوان یک کار کم استرس با انعطاف پذیری بیشتر در مقایسه با حسابداری عمومی تلقی می شود، که اغلب مستلزم فشار برای رسیدن به مهلت های بیشتر مشتری است.

وظایف حسابداری صنعتی

حسابداران هزینه از دانش تخصصی خود برای ارائه بینش های مالی در مورد مخارج، بودجه و مدیریت زنجیره تامین استفاده می کنند. آنها هزینه ها و فرآیندهای عملیاتی را برای شناسایی ناکارآمدی ها و صرفه جویی های بالقوه بررسی می کنند.

به طور معمول، یک حسابدار صنعتی با سایر کارشناسان حسابداری و مالی همکاری می کند تا پیش بینی ها، گزارش ها و استراتژی هایی را با هدف افزایش کارایی عملیاتی و سودآوری ارائه دهد.

مسئولیت های کلیدی شامل موارد زیر میشود.

تجزیه و تحلیل هزینه

حسابداری صنعتی هزینه های مرتبط با فعالیت های تجاری از جمله مواد خام، موجودی و نیروی کار را ارزیابی می کنند. این ارزیابی می تواند ناکارآمدی ها را آشکار کند، استراتژی های قیمت گذاری را هدایت کند و پیش بینی های رشد دقیق را تسهیل کند.

اصلاح بودجه

با پیش بینی هزینه های ثابت و متغیر، حسابداران هزینه به سازمان ها در تدوین بودجه و پیش بینی درآمد کمک می کنند.

حسابرسی فرآیند

حسابداری صنعتی می توانند با شناسایی ناکارآمدی ها، هزینه های عملیاتی بیش از حد و کاستی ها در عملکرد تولید، به سازمان ها در اصلاح فرآیندهای خود کمک کنند.

بینش برای تصمیم گیری

بینش و داده های ارائه شده توسط حسابداران هزینه در هدایت تصمیمات مربوط به ساختار هزینه و رسیدگی به ناکارآمدی در تولید و عملکرد مفید است.

گزارش هزینه

حسابداری صنعتی گزارش‌های هزینه، تفاوت‌های بین هزینه‌های پیش‌بینی‌شده و هزینه‌های واقعی را مشخص می‌کنند، در حالی که هزینه‌های غیرمنتظره را برجسته می‌کنند و کارایی یک پروژه یا عملیات را نظارت می‌کنند.

مطالعه بیشتر : حسابداری دولتی چیست 

مهارت ذاتی و اکتسابی حسابداری صنعتی

اکتسابی

  • تجزیه و تحلیل داده ها : حسابداری صنعتی اغلب داده های خام را برای شناسایی روندها، ناکارآمدی ها و فرصت های بالقوه ای که سازمان ها را قادر می سازد هزینه ها را کاهش داده و عملکرد را افزایش دهند، بررسی می کنند.
  • تسلط بر نرم افزار : حسابداران بهای تمام شده باید از برنامه های نرم افزاری مختلف از جمله برنامه ریزی منابع، گزارش دهی و ابزارهای حسابداری برخوردار باشند. این برنامه ها برای تجزیه و تحلیل هزینه، تولید گزارش و پیش بینی استفاده می شوند.
  • مدل‌سازی مالی : ا غلب حسابداری صنعتی از مدل‌های مالی برای هزینه‌ها و درآمدهای پروژه و همچنین برای نظارت و ارزیابی تأثیر سناریوها و تصمیم‌های مختلف استفاده می‌کنند.
  • دانش نظارتی : حسابداران بهای تمام شده باید درک کاملی از قوانین و مقررات مالی داشته باشند تا به سازمان ها مشاوره درستی ارائه دهند، همراه با درک جامعی از اصول پذیرفته شده حسابداری.

ذاتی

  • ارتباطات :ارتباطات موثر برای حسابداران هزینه بسیار مهم است زیرا آنها باید بینش خود را بیان کنند، ارائه‌هایی را به ذینفعان ارائه دهند و گزارش‌های دقیقی تهیه کنند.
  • سازمان : توانایی های سازمانی قوی برای حسابداران هزینه ضروری است تا به طور مؤثر مسئولیت های خود را مدیریت کنند و یافته های خود را به شیوه ای ساختاریافته و منسجم  دسته بندی کنند .
  • مهارت های بین فردی :این متخصصان باید توانایی ارزیابی موقعیت ها و رسیدگی به مسائل را با درایت داشته باشند، به ویژه در هنگام تعامل با افراد با خلق و خوی متفاوت.
  • مهارت های تحلیلی : حسابداران صنعتی برای شناسایی و پیشنهاد راه حل اغلب داده هارا تجزیه و تحلیل میکنند. این ممکن است شامل بررسی دقیق سوابق مالی و ارزیابی معیارها و فرآیندهای عملکرد باشد.

تبدیل شدن به‌ حسابدار صنعتی راه های مختلفی وجود دارد. بسیاری از کارفرمایان طرفدار متقاضیانی هستند که دارای مدرک کارشناسی ارشد همراه با تجربه حرفه ای مرتبط هستند. شما باید مدرک لیسنانس حسابداری یا رشته های مرتبط را داشته باشید.

چگونه به یک حسابدار صنعتی تبدیل شویم ؟

دریافت گواهینامه های حسابداری می تواند فرصت های شغلی شما را افزایش دهد. از جمله مدارکی مانند حسابدار هزینه حرفه ای خبره یا حسابدار مدیریت خبره. ممکن است لازم باشد حدود 4 تا 6 سال را به تحصیل مشغول شوید. دریافت گواهینامه های معتبر حسابداری صنعتی میتواند برای شما مانند سکوی پرتاب باشد.

قوانین بیمه در حسابداری

قوانین بیمه در حسابداری به حقوق کارکنان در رابطه با کارفرمایان اشاره دارد که شامل جنبه هایی مانند بیمه، مراقبت های بهداشتی، بازنشستگی و ازکارافتادگی و … می شود. یک حسابدار ماهر نه تنها باید مهارت های مختلفی را در این زمینه کسب کند، بلکه باید در این زمینه های خاص نیز تخصص داشته باشد.

دیدگاه کلی از قوانین بیمه در حسابداری

امور حسابداری ، حرفه ای است که در تمامی سازمان ها و موسسات ضروری است. ذکر این نکته ضروری است که فقط متخصصان واجد شرایط در این زمینه می توانند مقررات بیمه مربوط به سازمان مربوطه خود را رعایت کنند. وظایف کلیدی که حسابداران باید در مورد بیمه انجام دهند شامل تهیه لیست حقوق و دستمزد، محاسبه حق بیمه، مدیریت چرخه حسابداری بیمه ، رسیدگی به مفاضا با بیمه تامین اجتماعی و … است. اکنون به طور کامل رابطه بین قوانین حسابداری و بیمه را بررسی خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر: مشاوره بیمه تامین اجتماعی و اداره کار

مراحل اولیه برای بیمه چیست ؟

قوانین بیمه در حسابداری مستلزم تعامل با تامین اجتماعی و انعقاد قرارداد بین شرکت بیمه و بیمه گذار یا کارفرما می باشد. در این صورت ، شرکت بیمه با دریافت وجه بیمه از کار فرما ، مسئولیت پوشش یا تامین هزینه های افراد درج شده در بیمه را بر اساس شرایط مورد توافق طرفین بر عهده می گیرد.

مهم ترین هزینه ها در حسابداری بیمه

مهم ترین هزینه ها  در حسابداری بیمه شامل موارد زیر است:

  • حق بیمه: مبلغی که بیمه گذار به بیمه گر برای اخذ پوشش بیمه پرداخت می کند.
  • هزینه بیمه اضافی: این هزینه زمانی ایجاد می شود که بیمه گذار به دنبال پوشش خطرات اضافی یا تمدید بیمه نامه با مبلغ بیمه بالاتر باشد.
  •  هزینه بیمه مازاد : مبلغی که بیمه گذار باید برای دریافت مبالغ اضافی در طول فرآیند خسارت پرداخت کند.
  • هزینه عملیاتی: شامل هزینه های مربوط به کارمزد ها و سهم بیمه گر از حفظ خسارت می شود که باید پوشش داده شود.
  • هزینه های صدور: هزینه هایی که برای جذب مشتری و صدور بیمه نامه انجام می شود.
  •  هزینه های بیمه برگشتی: مبلغی است که در صورت ابطال بیمه نامه به بیمه گذار بازپرداخت می شود.
  • هزینه ارزیابی بیمه: هزینه هایی که برای ارزیابی اقلام بیمه شده قبل از صدور بیمه نامه یا در طول فرآیند خسارت وارد می شود.

قوانین بیمه در حسابداری مربوط به حق بیمه

بر اساس قوانین بیمه در حسابداری، کارفرما موظف است تا پایان ماه آینده درصدی از حقوق هر یک از کارکنان را به عنوان سهم حق بیمه به همراه سهم بیمه کارفرما به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند. علاوه بر این، فهرست جامعی از کلیه کارکنان شامل مشخصات شخصی و حقوق آنها باید به این سازمان ارائه شود.

کل حق بیمه 30 درصد تعیین شده است که 23 درصد آن به کارفرما و 7 درصد مابقی به کارمند تعلق می گیرد. توجه به این نکته ضروری است که طبق قانون، کارفرما ملزم به انجام این تعهد پرداخت است.

قوانین بیمه و پرداخت غرامت به کارکنان

طبق قوانین بیمه در حسابداری، غرامت به مبلغ پولی اطلاق می شود که در دوره های از کارافتادگی موقت، بیماری یا بارداری به بیمه شده پرداخت می شود. در نتیجه، کارمندان حق دریافت 66 درصد از حقوق خود را برای مدت معینی که در قانون مقرر شده در دوران بارداری یا بیماری دریافت می کنند . به عبارت دیگر چنانچه کارمندی دچار آسیب ناشی از کار یا از کارافتادگی دائمی شود، غرامت از سوی کمیسیون بیمه به زیان دیده تعلق می گیرد. علاوه بر این، مواردی وجود دارد که دادگاه ممکن است کارفرما را مجبور به پرداخت غرامت مالی به کارمند کند.

 قوانین بیمه در حسابداری در خصوص ازکارافتادگی

قوانین بیمه در حسابداری مقرر می دارد که وقتی فردی از کارافتادگی کلی یا کاهش ظرفیت کار، به حدی که نتواند بیش از یک سوم دستمزد قبلی خود را دریافت کند. یا با از کارافتادگی جزئی مواجه شود در مواردی که کارمند هنوز می تواند بخش قابل توجهی از حقوق قبلی خود را از طریق کار قبلی دریافت کند، بیمه طبق قرارداد موظف است مبلغ مشخصی را به عنوان غرامت به فرد بپردازد.

قانون بیمه و دریافت مساعده

قوانین بیمه در حسابداری مزایای خاصی را برای کارکنان در طول رویدادهای مهم زندگی مانند ازدواج یا گسترش خانواده ارائه می دهد. کارمندان می توانند در زمان ازدواج یا هنگام تشکیل خانواده از کارفرمای خود درخواست کمک هزینه ازدواج کنند. این درخواست قانونی است و کارفرما موظف است در صورت احراز شرایط لازم، پرداخت را انجام دهد.

قوانین بیمه در حسابداری در زمان بیماری

طبق قوانین بیمه در حسابداری، در صورتی که حادثه پیش بینی نشده ای رخ دهد که منجر به ناراحتی روحی یا جسمی کارمند شود یا کارگر موقتاً قادر به انجام وظایف شغلی خود نباشد، حسابدار موظف است نام کارمند را در طول دوره بهبودی از لیست بیمه حذف کند. این به پرسنل آسیب دیده اجازه می دهد تا به طور کامل از زمان بهبودی خود استفاده کنند.

بازنشستگی و مزایای آن

بر اساس قوانین بیمه در حسابداری، زمانی که فردی 25 تا 30 سال سابقه کار حرفه ای (بسته به شرایط شغلی) داشته باشد، نشان دهنده فرارسیدن زمان بازنشستگی اوست. در نتیجه، کارکنان حق دریافت مزایای پایان خدمت برای سالهای خدمت خود را برای باقیمانده عمر خود دارند.

قانون اخذ مستمری از بیمه در حسابداری

هنگامی که حقوق بگیر ، حق السعی ماهانه شان قطع می شود، بیمه موظف است ماهانه مبلغی را به فرد پرداخت کند که به آن مستمری گفته می شود. این مبلغ ممکن است به هنگام بازنشستگی به افراد یا در صورت فوت آنها به ذینفعان پرداخت شود.

مقررات بیمه در حسابداری فوت کارمند

در صورت فوت کارمند علاوه بر مستمری ماهانه مبلغی برای خرج ترحیم از جمله خرید قبر و… نیز در اختیار خانواده وی قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر: مشاور مالی چیست؟

نکات ارزشمند، قوانین بیمه در حسابداری در هنگام ارائه بیمه توسط حسابدار

در حال حاضر مطابق با قوانین بیمه در حسابداری و برای سهولت در انجام وظایف حسابدار، ارائه بیمه نامه از طریق تکمیل نرم افزار Disk List و ارسال بک آپ ماهانه از لیست افراد بیمه شده در پرتال بیمه می باشد. نکات زیر در طول فرآیند ارسال بسیار مهم است:

  • هنگامی که یک حسابدار لیست بیمه را به چندین شعبه ارسال می کند، ضروری است که هر پرسنلی را که منتقل می شود در لیست شعبه جدید قرار دهد. عدم انجام این کار باعث می شود که فرد به عنوان پرسنل در لیست قرار نگیرد.
  •  تاریخ شروع یا پایان کار باید با نهایت دقت تکمیل شود.
  • لیست بیمه باید با لیست حقوق و دستمزد سازمان مالیاتی مطابقت داشته باشد.
  •  طبق قوانین بیمه در حسابداری، هرگونه افزایش حقوق اعم از روزانه یا ماهانه باید به طور دقیق ثبت شود. در غیر این صورت سازمان تامین اجتماعی مابه التفاوت حق بیمه را مطالبه خواهد کرد.
  • اعضای هیئت مدیره (سهامداران) مشمول بیمه بیکاری نیستند.
  •  هرگز ارسال لیست بیمه را به آخرین روز مهلت ارسال موکول نکنید.
  •  اطمینان حاصل کنید که لیست بیمه برای همه کارکنان بدون استثنا ارسال شده است.

سخن پایانی

قوانین بیمه در حسابداری، صدور لیست بیمه و حق العسی ذکر شده در این لیست ها موضوعات قابل توجهی هستند که به کرات مورد بحث قرار می گیرند. این موضوعات نه تنها برای کارفرمایان بلکه برای کارمندان نیز اهمیت دارد، تا جایی که به حوزه های تخصصی تبدیل شده اند. در نتیجه، یک حسابدار در یک شرکت، به عنوان فردی که مسئول مدیریت امور بیمه است، ملزم به درک و آگاهی از قوانین بیمه به عنوان اطلاعات ضروری در حیطه حسابداری است.